Lapland dag 5

27 januari 2022 - Nuorgam, Finland

Vanmorgen hadden we een vrije ochtend. Door het weinige personeel is de groep in tweeën gesplitst. De eerste groep vertrekt rond 10 naar de husky’s. Wij trekken de sneeuwschoenen aan en gaan de Teno river oversteken. Op naar Noorwegen. Wat een stilte, wat een weidsheid. Het is koud, -15, maar gelukkig geen wind. We komen er achter dat onze neusharen dus echt kunnen bevriezen. Als we Noorwegen hebben aangetikt wandelen we weer terug naar Finland. Het gevoel voor tijd raken we een beetje kwijt hier op de grens, uurtje later, uurtje vroeger en thuis weer een uurtje later🙈

Na het wandelen lekker lunchen en om 14.15 mochten wij vertrekken naar de husky’s. Met gezonde spanning en heel wat opwinding kwamen we na 20 minuten aan in Tana Noorwegen. Het oorverdovende geblaf kwam ons al tegemoet. Iedereen kreeg een slee met 5 honden. Ingrid ging lekker in de slee zitten en ik mocht op de slee staan. Over de vlaktes, smalle paadjes, bergje af en bergje op….vooral dat laatste zorgde ervoor dat ik spijt had van de vier lagen kleding. Wat had ik het heet,  want meesteppen om de honden te helpen was soms echt wel nodig. Het werd langzaam donker en dat maakte deze trip nog bijzonderder. Halverwege even stoppen om te ruilen van plek. Ingrid staan en ik lekker zitten. Na twee uur waren we terug en wachtte het kampvuur, de koffie en de warme bessensap op ons. Gelukkig was er nog tijd om bij de jonge honden te gaan knuffelen en dat deden ze graag, wat waren ze aanhankelijk❤️

Jammer genoeg moesten we ze achterlaten om daarna weer naar Nuorgam te rijden. Even omkleden en om 6 uur aan het diner. Raimo had weer heerlijk gekookt.

Ik nog even de sauna in en Ingrid lekker lezen. Vanavond ging iedereen op tijd naar bed, wat een indrukwekkende, fantastische dag hebben we gehad.

Morgen een druk programma dus nu lekker slapen.

Liefs van ons❤️❤️