Lapland dag 4

26 januari 2022 - Nuorgam, Finland

Vandaag gingen we naar Kirkenes Noorwegen. Paspoort mee, registratieformulier ingevuld en dan twee uur met de bus. Onderweg kunnen we genieten van het mooie landschap en als we langs de Barentszzee rijden maken we even een tussenstop om foto’s te maken. Rond 12 uur of eigenlijk 11, de tijd verspringt deze vakantie ieder moment omdat we op de grens van Noorwegen zitten, komen we aan bij het Snowhotel.

Na een korte introductie gaan we naar binnen. Je slaapt hier op een bedje van ijs, sneeuw en een rendierhuid en in een slaapzak voor temperaturen tot -30. Romantischer dan dit gaat het niet worden. Mooie sneeuwtekeningen en allerlei ijssculpturen, zo knap gemaakt allemaal.

Dan naar boven voor de lunch, soep waarvan we geen idee hebben wat er allemaal in zit en dat is maar goed ook. Het smaakte in ieder geval heerlijk. Na de lunch hebben we nog even tijd om bij de husky’s en de rendieren te kijken. En….er zijn puppy’s. Ik ben verliefd❤️.

We gaan de bus weer in, even opwarmen want het is vandaag -14. We hebben nog wat tijd dus het plan is om naar de Russische grens te rijden. Jos waarschuwt ons in de bus NIET achter het blauwe bord te gaan. We willen geen ruzie met de Russen…

Bijzonder om daar te staan, het voelt als steeds verder naar het eind van de wereld. Bij de grens is een klein souvenirwinkeltje…shoppen denken we, maar voor de deur ligt de malamute van de eigenaar. Meteen afgeleid van het shoppen, rechtstreeks naar de hond  om met ‘m te knuffelen. Ik weet niet wie er het meest van genoot maar hij liet het zich allemaal graag welgevallen.

Eenmaal in de bus, met twee uur rijden voor de boeg, vielen bij iedereen de ogen dicht.

Net op tijd voor het avondeten kwamen we bij de lodge. Raimo vertelde dat we vanavond buffet hadden omdat vier personeelsleden ziek waren en, ondanks een negatieve test, niet mochten werken. Raimo doet echt z’n best om het allemaal zo goed mogelijk te regelen en dat lukt!

Na het eten weer op Noorderlicht-jacht. En weer hebben we geluk, het blijft prachtig en onwerkelijk. Het kampvuur in de kota gaat weer aan en met z’n allen eromheen komen de verhalen los. We hebben echt een leuke groep.

Nu lekker slapen, morgen de husky-tocht!!

Liefs van ons❤️❤️

1. Wil:
    27 januari 2022
    Lief
    Het is echt een reis waarin alle mooie dingen die je zo graag wilde meemaken ook daadwerkelijk gebeuren.
    Het noorderlicht, de bittere kou, de prachtige landschappen, de husky’s, lieve mensen om je heen…… teveel om op te noemen.
    Het is een reis waar je nog lang over zal praten.
    Geniet nog van alles wat ( of was het dat😂) gaat komen
    Liefs en knuffel
  2. Celine:
    27 januari 2022
    Dat ijshotel!! Zo mooi!
  3. Juliette:
    28 januari 2022
    Echt zo leuk om al jullie verhalen te lezen! Fijn dat je zo intens geniet 😘