Lapland dag 3

25 januari 2022 - Nuorgam, Finland

Vandaag gingen we op pad met de sneeuwscooters en sledes. Om half 11 vertrokken we de toendra op. Zittend op een rendierhuid, met veel, heel veel kleding aan en onder een deken hopen we warm te blijven want de wind zorgt voor een gevoelstemperatuur van -16.

Midden op een meer maken we een stop, we gaan ijsvissen. Eerst een wak boren en dan zittend op de rendierhuid je hengeltje uitgooien. Vis vangen viel niet mee maar wat een bijzondere plek om hier te vissen. De snijdende wind zorgde voor koude handen en voeten maar de ervaring maakt alles meer dan goed.

We reden verder naar een kota om daar met z’n allen te lunchen. Raimo maakte het vuur aan en maakte voor ons worstjes, tosti en hele zoete vruchtenthee. Raimo, zonder jas, zonder handschoenen, handen in het wak en in het vuur…wat een geweldige man met prachtige verhalen. Na de lunch rijden we terug naar de lodge. We moesten echt even opwarmen, douchen en sauna en toen kwam de app van Jos; nu naar buiten, het Noorderlicht wordt spectaculair!

Haasten naar de kota en daar was het, een prachtig licht, onwerkelijk en adembenemend. Maar….we moesten eten en dat hebben we, sneller dan normaal, gedaan. We hadden nog even tijd voor thee bij Cindy en Marieke. Daarna snel weer naar buiten want er kwam nog veel meer moois beloofde Jos ons. En hij heeft niets teveel gezegd. We hebben er eigenlijk geen woorden voor, dit moet je gezien hebben. Inmiddels had Matijs het vuur in de kota aangedaan en wij hebben de marshmallows gehaald. Lekker met z’n allen rond het vuur, wachten op het dynamische Noorderlicht dat nu echt zou moeten komen. En dat kwam!!! Overweldigend, misschien is dat het goede woord maar eigenlijk dekt dat zelfs de lading niet. Tegen elven hielden we het voor gezien, het werd echt te koud. Een half uur in de lodge en daar ging de groepsapp weer….Jos: super Noorderlicht nu in het zenit!!! We hebben vanuit de lodge kunnen meegenieten want naar buiten wilden we echt niet meer. We gaan lekker slapen, morgen weer een drukke dag, op naar Kirkenes Noorwegen.

Liefs van ons❤️❤️

1. Beitske:
    25 januari 2022
    Toppie Marja wat een belevenis. Wat mooi, inderdaad overweldigend dat noorderlicht. Dat vissen ook een adventure. Wordt vervolgd. 🤗
  2. Celine:
    Ooooh wat fantastisch 😍
  3. Oma van Lennard Baan:
    26 januari 2022
    mooi Marja ,wat heb jij ons als je thuis ben veel te vertellen
  4. Jaynie:
    Fabulous, fabulous, fabulous. What an adventure!! Love it! Xxx
  5. Peter:
    Mooi hoor
  6. Esther:
    26 januari 2022
    Wat een gave reis! Leuk om op deze manier mee te kunnen genieten van jullie avonturen.