Lapland dag 6

28 januari 2022 - Nuorgam, Finland

Het sneeuwt…als de wereld nog mooier kon worden hier is dat nu gebeurd!

Vandaag een drukke dag. Na het ontbijt gaan we een sneeuwscooter safari doen, eindelijk zelf rijden. We vertrekken in colonne vanuit de lodge de toendra op. Het sneeuwt nog steeds en de lucht is net zo wit als de sneeuw. Het voelt alsof we in een snowglobe leven, zonder begin en zonder eind. Wat een heerlijk en vrij gevoel om zo’n grote scooter te besturen. Halverwege even een stop voor warme bessensap en een koek. Raimo vertelt ondertussen weer 1 van zijn prachtige verhalen. Onderweg komen we meerdere kuddes rendieren tegen, bijzonder om ze in het wild te zien rennen.

Thuis even lunchen en dan op pad naar de rendierfarm. We ontmoeten daar de Sami, een van oorsprong nomadisch volk dat in Lapland woont. Na een kort verhaaltje mogen we naar de rendieren met allemaal een zak mos om ze te voeren. Wat een geweldige dieren. Even niet opletten en hun kop verdwijnt meteen in die zak mos, ze vonden het heerlijk.

In het veld stond een kota waar het kampvuur al brandde. De Sami vertelden daar over hun geschiedenis, hun leven nu en hun tradities. We kregen gedroogd en gerookt rendiervlees als snack, maar dat hebben we even overgeslagen. Buiten ging de groep lasso werpen om een rendier te vangen, wij bleven bij de Sami om daar nog meer verhalen te horen.

Helaas moesten we terug naar de lodge, wat een geweldige plek is het hier. Maar Raimo wachtte op ons voor het diner en hij had weer heerlijk gekookt. Na het eten hebben we met Jos lightpainting gedaan, hij is altijd enthousiast en met hem is eigenlijk alles leuk. Daarna naar onze kota waar Matijs het vuurtje al aan had. Marshmallows, cinnamon bread en stroopwafels boven het vuur en mooie verhalen van onze reisgenoten, weer een gezellige avond.

Morgen de laatste dag, we gaan met een klein groepje met Raimo op pad. Nu lekker slapen en dat lukt hier goed in deze stilte.

Liefs van ons❤️❤️

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Juliette:
    29 januari 2022
    Prachtige die rendieren en jouw motor hart heeft weer kunnen kloppen.
  2. Jaynie:
    Het blijft wonderlijk.🥰
  3. Oma van Lennard Baan:
    29 januari 2022
    Wat een prachtige dieren en een mooie natuur met die sneeuw.